趣味で歌と小説と詩を掲載させていただいてます。

四季の輝き 第34話 Shine of the Four Seasons Episode 34




第34話


「『アワのうた』をカバーしてみたらどうかな?」と真知子は言った。
「『アワのうた』ってなんですか?」とチッチが聞いた。
「日本語の『あいうえお』の元になった古い文字で書かれた言葉よ。古代文字っていうのかな? 文字にはそれぞれ意味があって、それは祈りの言葉でもあったみたいなの、マントラみたいな。縄文時代の人たちはその祈りの言葉を歌いながら、神々と交信していたみたいなの」と真知子は言った。
「それは日本語の歌?」とユウは聞いた。
「そうね、日本語というか日本の『言葉の音』って感じかな。古い言葉だけどどこか懐かしく感じる歌よ」と真知子は言った。
「嬉しい、私、日本語の歌も歌いたかったんだ」とユウは言った。
「それってどんな感じの曲なの?」と美和が聞いた。
「歌詞は決まってるんだけど、曲は色々なバージョンがあって、自分で作曲している人もいるし、何かの曲に歌詞を当てはめて歌うこともあるみたいなの。あんたたちオリジナルで曲付けちゃえばいいのよ」と真知子は言った。
「いいですねえ、セッションしながら色々試してみましょうよ」とチッチが言った。
「でもまた美和が寝ちゃったらどうする?」とユウが言った。
「寝てるんじゃないわよ、意識が飛んでるの」と美和が言った。
「宇宙に飛んでるんだよな。オレもうほとんどついて行けてない気がする」とタナベは言った。
「タナベは演奏だけついて来ればいいよ。現実主義なんて、今時流行んないわよ!」と美和が言った。
「まあまあ」とチッチが言った。

「でも美和が会った獣の姿の自分って、本当に自分だったの?」と真知子は聞いた。
「姿が獣だからね、見た目ではわからない。でも会話をすると確かに自分なんだってわかる。進化した自分って感じ」と美和が言った。
「『あなた達の演奏がシキ(地球)の目覚めに必要だ』って獣の美和が言ったのね?」と真知子が聞いた。
「うん、そう言っていた」と美和が言った。
「なら、やっぱり『アワのうた』だわ。マントラだし、祈りの言葉だもん」と真知子は言った。
「そんな歌が昔からあったのね」とユウが言った。
「縄文時代からあるのよ。昔の人はすごいのよ、海も川も山もなにも汚れていなくて、湧き水を飲んで、食べ物は散歩しながら手に入れたの。だってそこらじゅう食べ物だらけだったらしいからね。薬草も生えていたし、植物たちと上手に生かし合いながら暮らしていたようね。」と真知子は言った。
「なんか真知子さん、縄文マニアなんですか?」とチッチが聞いた。
「縄文は今、私の中ではとっても熱いの、現代文明はせいぜい200年とか300年くらいでしょう、でも縄文時代は1万年以上も続いたのよ、ずっとそのままで人間は暮らしていけたはずなのに、農耕文化が入ってきたの。縄文人には必要なかったのにね。」と真知子は言った。
「農耕文化をもたらしたのは弥生人ですよね、確か」とチッチは言った。
「そうよ、世界が農耕文明を築く中、日本だけは狩猟採集文明を維持していたの、それで十分に暮らしていけたのよ。日本の国土は暖かい黒潮の流れに挟まれている。暖かくて降水量が多いの。日本の山はその雨のおかげで豊かな森が育つ。世界では稀な環境よ、四季があって季節ごとに様々な実がなり野草が育つ、動物たちも生き生きしている。農耕をしなくてもよかったのよ、弥生時代に入るまではね」と真知子は言った。
「弥生の人たちはなぜ農耕文明を持ち込んだんだろう?」とタナベは言った。
「そんなの楽したいからに決まってるじゃない。畑でいっぱい作って、それを貯めておいて、遊びたかったのよ。人間は脳が発達するにつれて色々な楽しみを見つけたんだと思うわ。弥生人は『アリとキリギリス』のキリギリスだったのよ」と美和は言った。
「みんなが働いている時に遊んでいて、冬になって食べ物が無くなるっていうあの話ですか?」とチッチが聞いた。
「冬に備えて蓄える事を思いついたのよ。それを日本という豊かなところでやれば、もっと楽に楽しく暮らせると思ったのね。だから農耕を持ち込んで自然豊かな日本で楽しく暮らしたいと思ったのよ、きっと」と美和は言った。
「あれ美和ちゃんも縄文マニアなの?」と真知子は聞いた。
「マニアじゃないけど色々考えてたら、縄文時代に行き着いたのよ、本当の意味で『持続可能な時代』だったみたいね」と美和は言った。
「富の蓄積と余暇が人間を両極に分断した。富の蓄積に幸福を感じる感覚が生まれた。それまでは無かった感覚よ。『蓄積』は縄文人には必要無かったんだけどね」と真知子は言った。

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*アワのうた歌詞(この「ヲシテ」文字のフォントは、日本ヲシテ研究所に著作権があります。)







「この村の土はとても良い発酵をしているんだ」とサリは言った。「有機物は土の中の大量の微生物にすぐに分解される、ふかふかの土は発酵を促進する。その土から植物は生きる力を得る、免疫力や情報や、もちろん栄養や水や酸素も。土が植物を生かしている。ここは川の源流が始まる場所だ。雨に混じる化学物質も土の浄化力で無害になる。湧き水は微生物が濾過した水なんだ、殺菌も消毒も必要ない、清潔そのものだよ」
「街の水は塩素の入った水道水だ、殺菌して消毒している」とサカウエは言った。
「しばらくこの村に居れば、その毒も抜けるよ。人間の体は半分以上が『水』でできているんだ。綺麗な水でできた体は病気にならない。免疫力も上がるし、抵抗力もつく。村の老人は病気で死ぬことがない。皆、老衰で死ぬ、喜びながらね。体が動かなくなって、食べられなくなって、なにも飲めなくなる。体から『水』が抜けていって枯れるように死ぬんだ、植物のようにね」とサリは言った。
「その死に方は苦しくないのか?」
「苦しくはないようだ。老人たちは、みな楽しそうだ。『水』が抜けていく時は、ほぼ瞑想状態に入る。枯れるようにゆっくりと『死』が近づいてくる。それを体験すると、生まれてくる感覚も思い出すそうなんだ。入り口から出口に出るような感覚で。生と死は入り口と出口とも言えるんだ。僕たちは入り口から入って来て、出口から出て行く。様々な学びを得て」
「だから老人たちは微笑みながら死ぬのか」
「喜びに満ちた『死』なんだ。『生』の始まりでもあるからね。老人が死ぬとみんなで「星のうた』を歌う。僕たちのマントラだ。祈りの歌なんだ。宇宙とつながる歌。素晴らしい癒しも含んでいる。その歌は癒しの歌なんだ。体の傷も治るし、コミュニティーの問題も癒す。そもそも問題なんてどこにも無かったんだって気づくんだよ。もし問題があるとしたら、それは自分の外部にあるのではなくて、自分の内部にあるんだ。問題は、それを感じている人間が作り上げたルールに基づいている。それは宇宙の真理とは全く関係のないものだ。人間が思い込みで作ったルールだ。問題は人間が勝手に作り出している。本当の問題は『自然の流れに逆らうこと』これが一番の問題なんだ。」
「何か問題の話になっていないか? 確か歌の話をしていたと思うが」
「そうだったね、『星のうた』の話だ」とサリは言った。「心と体の癒しの歌、それが『星のうた』なんだ」
「誰かが死なないと歌わないのか?」
「皆、歌いたい時に歌う。一人でも歌うし、皆んなでも歌う。皆んなで歌うと一つになれる。魂の同化。宇宙そのもの。全てを内包した世界。善と悪、陰と陽、両極が存在する世界。僕たちは意識次第でそのどちらにも行けるんだ。目覚めはそれを悟った時にやってくる」
「君は目覚めているのか?」
「わからない。感覚は『目覚めた人』のように感じる。でもまだ完全に目覚めた状態ではないと思う。僕は奥手だからね。早い人は子供の時に目覚める。彼らは真の幸福と自由に目覚めるんだ。でも僕にはまだその感覚はわからない。完全には自由になれていない部分がある。解らない事柄もある。もしかしたら『目覚め』という物事の概要に触れているだけかもしれない。『目覚め』に関しては、道筋があるわけではないし、個人個人で全て違う。学びの場は個人個人の経験と生活だ。僕はあまり他を知らないから、境目もよくわからない。街に行ってネガティブを受け取ってしまうのは、感覚が繊細だからだと思う。ずっと子供の頃からこんな感覚だから、この先の感覚があるならそこまで行きたいと思う」
「神の感覚か?」
「そうとも言えるね。『与える者』ともいうし、世界では『アバター』ともいうらしい。この村の老人たちの感覚だよ」
「この村は本当に縄文の村のようだ」とサカウエは言った。







Episode 34


"Why do not you try covering" Song of Awa no uta", Makiko said.
"What is" Song of Awa no uta"?
"Words written with old letters that became the source of Japanese" Ai Oeo. "Words like ancient letters? There are meanings in each letter, which are also words of prayer, like mantras People in the Jomon period seemed to be communicating with the gods while singing the words of that prayer, "Makiko said.
Yuu asked, "Is that Japanese song?"
"Well, I guess it is Japanese or Japanese" sound of words "It is an old word but it feels nostalgic somewhere," Mashiko said.
"I wanted to sing a song of joy, I, Japanese," Yu said.
"What kind of song is it like?" Miwa asked.
"The lyrics are decided, but there are various versions of the songs, some of them are composing themselves, and there seems to be singing songs by applying lyrics to some songs. Mashiko said, "You can do it."
"Sounds good, let's try various things while sessioning," said Chitchi.
"But what if Miwa sleeps again?" Yu said.
"You are not sleeping, your consciousness is flying," Miwa said.
"I'm flying in space, I feel I can hardly follow almost any more," Tanabe said.
"Tanabe can follow only the performance, realityism is not fashionable at this time!" Miwa said.
"Somewhat", Titch said.

"But Makiko asked himself, was Myself in the appearance of the beast Miwa met?"
"Because the figure is a beast, I do not know at first glance, but I can understand myself certainly by talking, I feel like I've evolved," Miwa said.
"Miwako asked," Miwa of the beast said that "your performance is necessary for waking up the shiki (earth)"?
"Yes, I was saying that," Miwa said.
"If it is, it is" Song of Our Love "after all, it is a mantra, it is a word of prayer," Makiko said.
"There has been such a song for a long time," Yu said.
"It's been from the Jomon period, old people are amazing, the sea, the river and the mountains are not soiled, drinking spring water and getting food while taking a walk, because everywhere food It seems that everything was full of medicinal herbs, and she seems to have lived well with the plants, "Makiko said.
"Is it something Machiko, Jomon mania?" Asked Titchi.
"Jomon is now very hot in me, the contemporary civilization will be at most 200 years or 300 years, but the Jomon period continued for over 10,000 years, while human beings could have lived as it was for a long time Agricultural culture came in, though it was not necessary for Jomon people, "Makiko said.
"It was Yayoi people who brought agricultural culture, is not it, right?" Said Tschitch.
"Yeah, as the world built farming civilization, Japan alone maintained the hunter-gathering civilization, so I could live well enough.The Japanese land is caught in the warm Kuroshio Current.Warm A rainy forest grows in the mountains of Japan thanks to the rain There are four seasons in the world, various seasons and various fruits grows, wild grass grows, animals live alive I did not have to do agriculture until I entered the Yayoi era, "Makiko said.
"Why did Yayoi people bring farming civilization?" Tanabe said.
"I am determined not because I want to have that kind of things, I made plenty of them in the field, I saved it and wanted to play.I think that humans have found various pleasures as the brain develops.Yayo People were the grasshoppers of "Ali and Grasshopper", Miwa said.
"Is that story that people are playing when they are working and that food goes away in the winter?" Asked Titch.
"I thought of storing up to prepare for the winter, I thought that if I do it in a rich place in Japan, I thought that I could live more comfortably and so I wanted to bring farming and live happily in nature rich Japan Well, Miwa said.
Mikiko asked, "Is that Miwa chan a Jomon enthusiast?"
"It's not a mania but if you think a lot, I arrived at the Jomon Period, it seems that it was a" sustainable era "in the real sense," Miwa said.
"The accumulation of wealth and leisure divide human beings into two poles The feeling of feeling happiness was born in the accumulation of wealth.It was a sense that it was not until then," accumulation "was not necessary for Jomon people, Said.








"The soil of this village is doing very good fermentation," Sari said. "Organic matter is quickly decomposed into large amounts of microorganisms in the soil, softer soil promotes fermentation.The plant gains the power to live, from the soil, immunity and information, as well as nutrition, water and oxygen. The soil uses the plant.This is the place where the source of the river begins.The chemical substance mixed with the rain becomes harmless by the purification power of the soil.The spring water is the water filtered by the microorganism, neither sterilization nor disinfection is necessary, It's cleanliness itself. "
"The city water is chlorine-containing tap water, it is sterilizing and disinfecting," Sakae said.
"If you are in this village for a while, that poison will escape, more than half of the human body is made up of" water. "A body made of clean water will not get sick, immunity will also rise, resistance The old man in the village will not die because of sickness, everyone will die of old age, with joy, my body will not move, I will not be able to eat, I will not be able to drink anything "water" comes out of my body It will die as it withers, like a plant, "Sari said.
"Is not it a painful way to die?"
"It seems not to be painful, every old man seems to be having fun." When "water" comes out, it is almost in a state of meditation.The "death" approaches slowly as it dies.Born on experiencing it It seems to recall the feeling of coming in. In the sense that it goes from the entrance to the exit.Life and death can also be said as entrance and exit.We come in from the entrance and go out from the exit.You get various learnings "
"So do the old people die with a smile?"
"Death full of pleasure" It is also the beginning of "life." Everyone sings a "star's song" as an old man dies, it is our mantra, a song of prayer, a song that connects to the universe. Including wonderful healing, that song is a healing song, healing the bodily wounds and healing community problems, if you have a problem, if there is a problem, It's not inside of you but inside yourself.The problem is based on the rule created by the person who feels it.It has nothing to do with the truth of the universe.Human It is a rule that I made with my own thoughts.The problem is created arbitrarily by human beings.The real problem is "to resist the flow of nature" This is the biggest problem. "
"Does not it tell me something about the problem? I think I was talking about a song surely."
"That was the story of" Star's Song ", Sari said. "Healing songs of mind and body, that is" Star nooda "
"Does not anyone sing if they do not die?"
"Everyone singing when they want to sing, singing alone, singing everyone, singing together everywhere, becoming one. Assimilation of the soul, the universe itself, the world that encompasses all. Good and evil, yin and yang, both poles exist You can go to either of them depending on your awareness.Wake up comes when you realize it.
"Are you awake?"
"I do not know, the feeling seems to be" awakened person. "But I think that it is not yet completely awakened, because I am pretty.The early people wake up when I am a child.They awaken to true happiness and freedom But I still do not know that feeling, there are parts that are not completely free, there are also things I do not understand, perhaps it just touches the outline of things called "awakening". As for awakening, there is no way, there is no path and it is different for individuals individually.There are learning experiences and lives of individuals.I do not know too much about other things because I do not know the boundaries well.It go to the town and go negative I think that it is because the feeling is delicate because it is such a feeling since childhood and I want to go there if there is a sense of the future "
"Do you feel God?"
"You can say that as well," it is said to be "give", and it is also called "avatar" in the world, it is a feeling of the elderly people in this village. " "This village is really like a village of Jomon sentences," Sakae said.

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