趣味で歌と小説と詩を掲載させていただいてます。

四季の輝き 第11話 Shine of the Four Seasons Episode 11




第11話


ユウと美和は二人連れだって練習スタジオにやって来た。タナベとチッチは「初めまして」と挨拶した。
「話してたら音楽はジャンルにはこだわってないみたい」と美和が言った。
ユウは恥ずかしそうに笑ってちょっと頭を下げた。
「ベースのチッチとギターのタナベ。ボーカルのユウ」と美和は三人をそれぞれに紹介した。
「よろしく!」四人は言ってワクワクしながら顔を見合わせた。
どんな音になるんだろう、パートはそれぞれ違うが、それが合わさると一つの曲が出来上がる。美和たちはどんな化学反応が起きるんだろう、とお互いの顔を見合わせてドキドキとワクワクが抑えきれないでいた。
「とりあえずスリーコードで歌える曲があるみたいだから、やってみようよ」と美和が言った。うんうんと皆が同意した。
「なんでも聞くの?」とタナベがユウに聞いた。
「うん、なんでも聴く。民謡とかも結構好きかも」とユウが言った。
「僕も民謡、結構好きですよ」とチッチが言った。「あのコブシの使い方は独特ですよね。他の国にもあんな歌い方あるのかな?」
「知らないけど、アカペラで歌が成立するくらい完成されてるのは確かよね」とユウは言った。
「他にはどんなの聴くの?」とタナベは聞いた。
「ルーツみたいなのが好きかも。古いロックやブルースも好きだし、ジャズも好き」とユウは言った。
「ジャズって激しいよね」と美和が言った。「音歪ませたらロックやパンクより激しいかもしれない」
「それは激しいジャズを聴くからですよ」とチッチが言った。
「だってそれがジャズだって思ってるんだもん」と美和が言った。

「時間になったんで入ってもらっていいですよ」とスタジオの店員さんが声をかけてくれたので、四人は楽器を持って「Aスタジオ」と書かれた部屋に入った。二重扉を閉めると外の音は何も聞こえなくなった。
パールのドラムスのセットとツインリバーブのギターアンプとマーシャルのベースアンプがあった。
チッチは少しこのマーシャルのベースアンプに苦戦していた。思った音に毎回仕上げるのが難しい。同じ設定をしているのに毎回音が違うような気がする。

美和はスネアのネジを調整して音を少し高めに設定する。「カンッ!」という高音が抜けるような位置をネジを回して探っていく。
それが決まるとタムを回してバスドラムにつなげる。自然な階段を下りるように音をつなげる。

タナベはチューニングを合わせるとオーバードライブの効き具合をいろいろなリフを弾きながら試してみる。ザラザラとした歪み具合がディストーションよりも心地いい。アナログな歪み方をしている。

ユウはミキサーのマイクのマスターボリュームを上げ、声を出しながら三人がそれぞれの音を確認している音の中にマイクで拡声された自分の声を合わせるようになじませてみる。イコライザーで軽い調整をする。チッチのベースがとても太い角張った音を出しているので中音域の音を少し上げてみる。「あー、あー、あー」と言いながらタナベのギターと音を並べてみる。「真逆の感じだったらいいのにな」ユウは思いながら自分の声とタナベのギターの色を探ってみる。自分はちょっとダークな部分が声の色にある、とユウは自分で感じている。色で例えると濃い茶色という感じだ。
タナベのギターの音は田舎の土臭い感じがする。晴れた日の乾燥した土埃も連想する。
「ちょっと似てるかも」とユウは思った。

一通り自分の音合わせが済むと、四人は顔を見合わせた。
「キイは何にします?」とチッチがユウに聞いた。 「Gで」とユウは答えた。
「テンポは?」と美和がユウに聞いた。
「120くらいかな」とユウが言った。
「ゆっくりめから入ってもいいかも」

「じゃあ」と言って、美和がスティックでカウントをとった。

ゆっくりとブルースが奏でられる。お互いの存在を確かめ合うように、音は絡み合う。
刺激されて、増幅する。
美和がリズムを刻み、チッチがそれにストーリーをつける。タナベのギターがそのストーリーに色をつけていく。
そしてその色に重ねてユウはゆっくりと声を出した。「ルート66」古い歌。

美和は歌が「ルート66」だったので次のクールから少しだけテンポを上げた。
テンポが少し上がったのでチッチはベタなフレーズから少しファンクな感じのフレーズも時々混ぜてみた。
タナベもそれに刺激されて少し踊れるようなリフを混ぜてくる。
ユウは楽しくなってきた。それぞれが敏感に反応してる。「でもまだセーブしたままこの状態を楽しもう」
「そんな挑発には乗らないよ」ユウは冷静さを装ってみた。
三人はユウが余裕な感じがして、「もっと踊らせてやろう」と思った。

美和はスネアを不規則に入れ始めた。三連符のリズムはキープしたまま、そのリズムに少し違うきっかけをつくってみる。
チッチが直ぐに反応した。スネアを誘うようにリフを変えた。

物語は一気に陽気になる。乾いた音でタナベがそれに応える。
ユウはもちろんその誘いに乗った。少しずつだが、ワンフレーズごとに自分を解放していく。

もう何も考えていない。音と戯れるだけだ。


四人はそれぞれの音を主張した。自分の出したい音を出していて、その混ざり具合を確認する。

音がシャッフルし始める。

セッション

四人は音を出して、それぞれを確認し合った。

美和の合図で一曲めのセッションが終わった。
「いいんじゃないの?」と美和が言った。
「楽しい!」とユウが言った。
「僕やりたい曲があるんです」とチッチが言った。
「何?!」と美和が聞いた。
「ビートルズのサージェント・ペパーズ・ロンリー・ハーツ・クラブ・バンド」とチッチは言った。
「いけるよ」とタナベは言った。
「歌えます?」とチッチはユウに聞いた。
「歌える」とユウは答えた。
「じゃあ音、歪ませ気味でお願いします!」と美和が言った。

演奏が始まる。タナベがこ気味良いバッキングを歪ませる。かなりハードなロックな感じだ。
チッチはこんなタナベの音が本当に好きだった。タナベさんって根は真面目なんだけどすごく不良っぽいところもある。

ユウはタナベのギターの音がさっきと変わっていることに気づいた。
ジミヘンドリクスのような派手さが加わった。

「かわいこぶった女の歌は聴きたくない」とその音は言っていた。
「かわいいなんて言わせないぜ」とユウは思った。「思いっきり黒く行こう」 ジミのように。

美和はユウがこんなにすぐに二人と馴染むとは思ってなかった。自分たちは似ているのかも知れない。
音に違和感がない。音は、自分を増幅させたものだ。ギターやベースはエフェクターという機械で電気的に音を着色できるが、ドラムスとボーカルは生音が全てだ。
太鼓と歌は原始の音楽だ。
美和はユウの歌が葵とはまた違う魅力を持ってると思った。
「みんな顔がにやけてるよ」と美和が言った。




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Episode 11


Yu and Miwa also came to the practice studio with two people. Tanabe and Titchi greeted "Nice to meet you."
"Talking about music seems not to be stuck with the genre," Miwa said.
Yu laughed embarrassedly and bowed a little.
"Base titch and guitar tanabe, vocal yu" and Miwa introduced three people to each.
"Thank you!" Four people said, looking forward while looking excited.
What kind of sound will it become, each part is different, but when it is combined it will produce one song. Miwa was not able to keep pace with excitement and excitement by looking at each other, what kind of chemical reaction would happen.
"It seems there are songs that can be sung with three codes for the time being, so let's do it," Miwa said. Everyone agreed with yesterday.
"Anything you hear?" Tanabe asked Yu.
"Yeah, I listen to everything, I do love folk songs a lot," Yu said.
"I also like folk songs, I like it quite a lot," said Titchi. "The way of using that Kobushi is unique, is there such a way of singing in other countries?"
"I do not know, but it is certain that the song is completed in a cappella," Yu said.
"What other things do you listen to?" Tanabe asked.
"I like roots, I also like old rock and blues, I like jazz," Yu said.
"Jazz is fierce," Miwa said. "If you distort sound distortion it may be more intense than rock and punk."
"Because it listens to intense jazz," Titch said.
"Because I think that it is jazz," Miwa said.

A staff member at the studio asked me, "It's been time so please come in", so the four of us entered the room with the instruments "A Studio". Closing the double door stopped hearing anything outside.
There was a set of pearl drums and a twin reverb guitar amp and Marshall's base amp.
Titchi was struggling a bit with this Marshall's base amp. It is difficult to finish each time with the sound I thought. Even though I set the same setting, I feel that the sounds are different each time.

Miwa adjusts the screw of the snare and sets the sound slightly higher. Turn the screws to find out where the treble "Kan!" Will come off.
Once it is decided, turn the tom and connect it to the bass drum. Connect the sounds as if you are going down a natural staircase.

Tanabe tries tuning and try out the effectiveness of overdrive while playing various riffs. Grinding distortion is more comfortable than distortion. It has analog distortion.

Yu raised the master volume of the microphone of the mixer and tried to adapt themselves to match their voices uttered by the microphone among the sounds that the three persons are confirming the sounds while singing out loud. Make a light adjustment with an equalizer. Because the base of Titchi is producing a very angular sound, try raising the sound in the middle range slightly. Say "ah, oh, oh," and line up the sounds of the guitar with Tanabe. "I wish it was a truth-to-reverse feeling." Yu thinks about his voice and the color of the Tanabe's guitar. I feel a little dark part in the voice color, Yu wears by myself. For example, it is a dark brown feeling.
The sound of the guitar of Tanabe has a rocky feeling in the country. It is also associated with dry dust on a sunny day.
Yu thought, "It might be somewhat similar."

Once all my own sound was done, the four of them looked at their faces.
"What are you going to do, Kiss" asked Yu. "At G," Yu replied.
"What is the tempo?" Miwa asked Yu.
"About 120" Yu said.
"May I come slowly"

"Well then" said Miwa with a stick.

Slowly the blues are played. Sounds intertwine to make sure each other's existence.
It is stimulated and it amplifies.
Miwa chokees the rhythm and Titch puts a story on it. The Tanabe guitar puts its story on the story.
And Yu slowly cried out with that color. "Route 66" old song.

Miwa rose a little tempo from the next cool as the song was "Route 66".
As the tempo rose a bit, Titch tried mixing sometimes a phrase with a slightly funk feeling from a solid phrase.
Tanabe mixes riffs that are stimulated by it and can dance a bit.
Yuu has become fun. Responds sensitively to each. "But let's enjoy this condition while still saving"
"I will not take such a provocation." Yu tried pretending to be cool.
Three people felt that Yu could afford it, "I let you dance more".

Miwa began to make snares irregularly. While keeping the rhythm of the triplet, try creating a slightly different chance for that rhythm.
Titch reacted immediately. I changed the riff to invite a snare.

The story gets cheerful at once. Tanabe responds to it with a dry sound.
Of course he took the invitation. Little by little, I will release myself for each one phrase.

I have not thought of anything anymore. It just plays with sound.


The four insisted on each sound. Make sure to hear the sound you want to put out and check the mixing condition.

The sound begins shuffling.

Session

Four of them made sounds and confirmed each other.

Miwa's signal ended the first sessions.
"Is not it nice," Miwa said.
Yu said, "It's fun!"
"I have songs that I want to do," Titch said.
"What?" Asked Miwa.
"Beatles' Sargent Pepper's Lonely Hearts Club Band" said Titchi.
Tanabe said "I can go".
"I can sing?" Titchi asked Yu.
"You can sing" Yu replied.
"Well then, please sound, distorted, please!" Miwa said.

The performance starts. Tanabe distorts this tasty backing. It's a pretty hard rock feeling.
She really liked the sound of such Tanabe. Mr. Tanabe has a serious root, but there are also some very bad things. "I guess it might be true to me" says Tsich.

Yu noticed that the sound of the Tanabe guitar had changed a while ago.
Jimi Hendricks like gaudiness was added.

The sound said that "I do not want to hear the song of a cute little woman."
Yu thought, "I will not say it's cute." "Let's go black as much as you can" Like Jimi.

Miwa did not think that Yu would get familiar with these two people so quickly. They may be similar.
There is no discomfort in the sound. Sound is what amplified me. Guitars and basses can color electrical sound electrically with machines called effectors, but drums and vocals are all live.
Taiko and songs are primitive music.
Miwa thought that the song of Yu had a different charm from Aoi. I think the face is grinning.

: Note:
Kansai dialect version

"After all, Miwa said after all the performance," everyone is grinning. "
"It was super good, song of Yu!" Tanabe said.
"Mr. Yu's voice is quite black," said Titchi.
"I like the singing voice of black people, I think that their bodies were made to sing," Yu said.
"Certainly, among the races of the Earth it is a bad game with Indians," Miwa said.
Yu asked, "What is an opportunity to compete with Indians?
Miwa said "Toughness".
"Is Indian so tough?" Asked Titchi.
"The Indians are the most immunocompetent in the world," Miwa said. "I am accepting American culture and I think that there is a history of cultures much deeper than in America" ??
"I do not know so," Tanabe said.
"I feel like I'm living more enjoyably than Americans, I actually did it in a fun way," Yu said.
"Have you ever been to India?" Miwa asked.
"I went for the first time this winter, I wonder if America will be influenced by the end," Yu said. "Their values ??are solid, music is unique, gods and humans coexist, cattle and monkeys use God's hands and Indians give way to animals. There is no signal. You can think about it. "
"If you do not have a signal, will the accident be full of everyday," Tanabe said.
"I have been a month but I have never seen an accident," Yu said. "I basically run slowly and basically agree. I think that Indian people are aware that yeah, so I think that the problem has occurred even without a signal."
"That's what Indian people are!" Said Titchi.

"Yeah yeah, it's a waste of time because it's a waste, distorted Beatles!" Miwa said.

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